• رئوس برنامه ها در حوزه فرهنگی و ایثارگران 
  • توسعه فرهنگ زیارت و پایه‌ریزی بنیادین صنعت گردشگری زیارت با توجه به هویت شهر مشهد

بنده به عنوان کاندیدای شورای شهر مشهد خود را ملزم می­دانم در صورت اقبال و اعتماد مردم به این حقیر، هرآینه موضوع هویت شهر را مدنظر داشته باشم و همیشه در تمامی مصوبات شورا، خود و دیگر اعضای محترم را به این موضوع متذکر شوم. همانطور که در بخش اول متن حاضر اشاره شد شهر مشهد برخلاف برخی از کلان­شهرها که هویت واحدی ندارند، دارای هویت اصیل اسلامی- ایرانی و مذهبی است که باید همواره مورد پاسداشت قرار گیرد. در سال­های اخیر شهرداری تلاش‌هایی در این رابطه کرده است ولی هنوز جای کار بیشتر و بهتر باز است. بطور مثال شاید لزومی نباشد در اطراف حرم مطهر هتل‌هایی ساخته شوند با انواع رستوران‌های غربی، که هیچ تناسبی با هویت شهر ندارند؛ لذا به نظر می‌رسد یکی از دغدغه‌های اصلی شورای ششم باید حفظ هویت شهر مشهد باشد تا همواره پایه‌های این هویت اصیل حفظ گردد که همانا تلاش در جهت از بین بردن آن جفا به مردم، اسلام و ایران خواهدبود. لذا با توسعه گردشگری مذهبی می‌توان گام‌های مهمی در این راستا برداشت. اولین قدم این است که منطقه ثامن را از حالت جزیره­ای خارج کرده و به آن رنگ و بوی شهر بخشید.

اگر معماری اثری را ارائه دهد که در آن ایده‌های غیراسلامی خود یا دیگران را به کار گرفته باشد؛ دیگر آن اثر معماری، معماری اسلامی نیست؛ بلکه معماری‌ای است با ایده‌های متفاوت یا حتی معماری من‌درآوردی. آثار معماری را می‌توان به لحاظ اسلامی بودن در سه گروه دسته‌بندی نمود: معماری اسلامی، معماری مکروه (یا قابل سرزنش) و معماری غیراسلامی. معماری غیراسلامی ‌آن است که با آنچه در شریعت بدان اشاره شده مغایرت داشته باشد که نمونه‌های بسیاری را می‌توان در ساختمان‌های موجود مشاهده نمود؛ به عنوان مثال، ساختمان‌هایی که مشرف بر منازل مسلمین است.

معماری اسلامی، اثری است که ارتباط قلبی انسان را در پرستش خدای قادر تبارک و تعالی برقرار می‌سازد. آندره گدار معمار فرانسوی و مؤلف سه جلد کتاب آثار ایران می‌نویسد: تفاوت در ساختمان‌های قبل از اسلام با ساختمان‌های بعد از اسلام، نه در ساختمان و نه در شکل آن و نه حتی در طرح نقشه آن‌ها است؛ بلکه در منظر و لباسی است که اسلام بر اندام ساختمان‌های دوره ساسانی پوشانده و خواسته است مفهومی به آن‌ها بدهد که معماری ایرانی با معماری مردمی که تحت رژیم اسلامی زندگی می‌کنند به وضوح متمایز باشد. این موضوع را باید در بافت جدید شهر مشهد احیا کرد و مشهد را تبدیل به قطب گردشگری مذهبی نمود که خود جاذبه گردشگری شهر محسوب می‌گردد و تقریباً به دست فراموشی سپرده شده‌است چراکه یکی از مکاتب معماری اسلامی، مکتب ایرانی آن می‌باشد. با توجه به جمیع جهات و توجه به آنچه تاکنون بر معماری اسلامی گذشته و آنچه که شارع بدان نظر دارد، می‌توان این نوع معماری را با اعمال هفت اصل تبیین شده ذیل به وجود آورد. این اصول در همه جا به صورت کم و زیاد اعمال شده، به طوری‌که اعمال این اصول ضمن نگرش به هنر مردمان سرزمین‌های اسلامی، مکتب‌های رایج متداول دنیای اسلام را به وجود آورده و به صورت محدودتری شیوه‌های معماری را در هر ناحیه‌ای معمول داشته‌اند. این اصول عبارتند از: توحید، اخلاص، علم، حیا و حجاب، عبادت و احترام، اقتصاد و ذکر. هریک از این اصول نیاز به توضیح فراوان دارد که در حوصله بحث نمی گنجد؛ انشاا.. اگر فرصتی بود در آینده به توضیح مفصل آن پرداخته خواهدشد. آنچه مهم است ابزارهای اجرای آن است که بحمدا… هم در قانون و هم در فرمایشات مقام معظم رهبری وجود دارد. فقط باید شورای ششم توجه ویژه به وضعیت اطراف حرم مطهر رضوی و منطقه ثامن داشته باشد و از دلسوزی مجدانه در این راستا دریغ نکند. شهرداری هم بعنوان بازوی قدرتمند شورا می‌تواند کمک‌کننده و تسهیل‌گر در این رابطه باشد.

در این راستا باید تاجایی که امکان دارد با ایجاد معماری اسلامی در بافت اطراف حرم مطهر رضوی توجه همگان را به هویت شهر مشهد جلب کرد، مانند ساخت هتل‌ها و ساختمان‌هایی با الگوی ایرانی- اسلامی که اصول آن قبلاً بیان‌شد، که این در راستای تبدیل شدن به قطب گردشگری مذهبی جهان خواهد بود؛ بطوریکه زائرین بارگاه منور رضوی با خروج از حرم مطهر آن حضرت و ورود به خیابان‌ها همواره احساس کنند در شهر بهشت قدم برمی‌دارند و شور و شعف مذهبی شهر، آنها را تحت تأثیر قرار دهد. این وظیفه شورا است که حداقل، محیط پیرامونی بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) را در راستای هویت شهر حفظ کند که متأسفانه تاکنون کمی نسبت به آن غفلت شده‌است. علاوه بر این، شورای شهر وظیفه دارد در جهت شناساندن مسئولیت‌ها، اختیارات، تعهدات و روش‌های صحیح و اصولی اعمال مدیریت در سطح شهری و ملی در زمینه هویت شهر مشهد و تبدیل شدن آن به قطب گردشگری مذهبی قدم بردارد. در قطب گردشگری مذهبی باید زائرین و مجاورین بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) با تمام وجود هنر ايراني و معنويت اسلامي را حس کنند.

یکی دیگر از اقدامات واجب که متأسفانه تا کنون به آن بصورت جدی توجه نشده است، بحث زائرین بارگاه منور رضوی است. در این راستا یکی از اقدامات تدوین برنامه ­ای جامع به نام برنامه جامع زیارت با هدف استفاده از این ظرفیت عظیم در جهت پیشبرد اهداف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و خدمت­ رسانی خواهد بود. مرکز پژوهش­های شورای اسلامی شهر مشهد رسالت خود را در تدوین چنین برنامه­ هایی باید بداند که متأسفانه تاکنون به این موضوع پرداخته نشده است. برنامه جامع زیارت یک برنامه راهبردی و عملیاتی به جهت گسترش فرهنگ زیارت و نیز توسعه گردشگری زیارت خواهد بود. دراین راستا همکاری با معاونت امور زائرین استانداری و نیز آستان مقدس رضوی از اهم واجبات خواهد بود. الحمدا… در سال­های اخیر با تغییر ساختار آستان قدس رضوی شاهد ورود جوانان و متخصصین به این اران مهم و اثرگذار بوده­ایم که نوید تغییرات خوبی را در این حوزه می­دهد. استفاده از این پتاسیل در گرو همکاری و تعامل دوسویه با این ارگاه مهم و مقدس در شهر مشهد است که لازمه آن عزم جدی و فهم مشترک است.

  • کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و جوانان

هم‌اکنون کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در شورای شهر مشهد درحال فعالیت است و وظایفی را در زمینه‌های مختلف برعهده دارد، ازجمله تصمیم‌گیری و نظارت در زمینه‌های امور عبادی و مذهبی، امور آموزشی و تربیتی، امور مراکز تفریحی، امور هنری، ورزش همگانی و زمینه‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی و تبلیغات درون‌شهری. همانطور که قبلاً اشاره شد، با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و همچنین با توجه به این نکته که بیشترین بافت جمعیتی شهر مشهد را جوانان تشکیل می‌دهند (حدوداً 36% کل جمعیت)، شورای شهر باید توجه ویژه‌ای به جوانان داشته باشد. لذا پیشنهاد می‌گردد به نام کمیسیون فعلی فرهنگی و اجتماعی، واژه جوانان اضافه گردد تا بیش از پیش به این قشر از جامعه توجه شود. مدنظر بودن جوانان از وظایف تمامی کمیسیون‌های شورا است ولی این کمیسیون بطور خاص وظیفه رسیدگی، پیگیری و توجه ویژه به امور جوانان را خواهد داشت. بطور مثال همانطور که اشاره گردید، کارگروه اقتصاد مقاومتی که پیشنهاد تشکیل آن قبلاً بیان شد، باید زمینه‌ساز ایجاد اشتغال و تأمین مسکن ارزان برای جوانان باشد. ازطرفی لازم به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات عدیده اجتماعی و معیشتی جوانان در جامعه، باید وظایفی به وظایف کنونی این کمیسیون اضافه گردد تا شاهد بالندگی و پیشرفت روز افزون جوانان در شهر مشهد باشیم. این وظایف شامل موارد زیر می‌گردد:

  1. تشکیل انجمن یا نهادی اجتماعی در راستای پیگیری مسائل و مشکلات جوانان در سطح شهر به استناد بند7 ماده71 قانون
  2. تحقیق در باب نیازهای جوانان خصوصاً اشتغال و مسکن و ارائه راهکارهای اجرایی به دستگاه­های مربوطه در حیطه قانون
  3. همکاری تنگاتنگ با کمیسون‌ها و کارگروه­های دیگر شورای شهر خصوصاً کارگروه اقتصاد مقاومتی برای استفاده از ظرفیت آنها در جهت رفع مشکلات جوانان
  4. همکاری نزدیک با اداره‌ کل ورزش و جوانان در جهت تأمین نیازهای ورزشی و معیشتی جوانان
  5. احیای فکر دینی و تقویت روحیه مذهبی در نسل جوان به منظور رهایی از بحران هویت و استخفاف شخصیت
  6. معرفی ارکان و ویژگی‌های فکری و عملی اسلام ناب محمدی و تشیع پاک علوی به نسل جوان و ایجاد نشاط و امیدواری در آنان برای تداوم زندگی
  7. تشویق جوانان به احساس و ایثار، همفکری و همکاری در ایفای رسالت انسانی و انجام تکالیف اجتماعی در راستای بند 5 و 6 ماده 71 قانون
  8. شناخت نیازها و اولویت‌های اجتماعی در جهت رفع مشکلات و معضلات اجتماعی و تلاش در جهت ایجاد امکانات برای رشد خلاقیت جوانان در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی
  9. زمینه سازی و فراهم ساختن وسایل و امکانات برای کار و اشتغال جوانان بر اساس ویژگی‌های سنی، جنسیتی، استعداد و توانایی‌های آنها
  10. سوق‌دادن جوانان درجهت استقبال از کارهای تولیدی، خدماتی و خلاق و اجتناب از مشاغل کاذب موجود
  11. اهتمام به برنامه‌ریزی اوقات فراغت در ابعاد فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی و مهارتی برای جوانان و تشویق اشخاص حقیقی و حقوقی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت

در اینجا مجدداً تأکید می‌گردد، توجه به جوانان از وظایف کلیه بدنه شورا و تمامی کمیسیون‌های آن است ولی ازآنجاکه به جهت پیگیری بیشتر نیاز به یک متولی دارد، تغییر نام و اضافه‌شدن برخی وظایف به این کمیسیون پیشنهاد گردید.

  • نظام واحد مدیریت فرهنگی با محوریت مساجد محله

یکی از اقدامات مؤثر در حوزه فرهنگ، سپردن موضوع به مردم و مشارکت ایشان در پیشبرد برنامه­ های فرهنگی است. در این طرح با محوریت قراردادن مساجد و با تدوین و اجرای یک نظام یکپارچه مسائل فرهنگی را به مردم محله با محوریت مساجد سپرده می­شود. بطوریکه در هرمسجد تیمی متشکل از امام جماعت و هیئت امناء مشجد، نمایندگان اداره ­کل ارشاد، بسیج و شورای اجتماعی محلات شکل گرفته و خود نسبت به نیازسنجی فرهنگی متناسب با نیازهای محله خود اقدام می­نمایند. مدیریت کار بر عهده معاونت فرهنگی مناطق می ­باشد و برنامه­ های تدوین شده را پایش نموده و در قالب یک نظام یکپارچه توسط خود مردم اجرایی خواهد شد. در این طرح علاوه بر اهداف بیان شده، کادرسازی فرهنگی در شهر شکل خواهد گرفت که در سنوات و سال­های آینده نیز در صورت توقف طرح، بصورت خودجوش به فعالیت خود ادامه داده و شهر و شهرداری از اثرات آن منتفع خواهد شد. در این طرح از توان تخصصی فرهنگسراها و نیز کادر شورای اجتماعی محلات بهره برده شده و در پیشنهاد، تدوین و اجرای برنامه­ های مصوب استفاده خواهد شد.

  • اقدامات ويژه براي افزايش نشاط اجتماعي

همانطور که در بخش اول این نوشتار بیان شد، مقام معظم رهبری در فرمایات خود اشاره به این موضوع داشته ­اند و فرمودند به هیچ عنوان افزایش نشاط عمومی در تضاد با اصول و قواعد جامعه اسلامی نبود بلکه لازمه آن است. لذا پس از عضويت در شورا اقدامات ويژه­اي براي افزايش نشاط اجتماعي را دنبال خواهم نمود که رئوس آن در موارد ذیل اشاره شده است:

  1. توسعه و ایجاد اماکن ورزشي مخصوص بانوان: هم ­اکنون در شهر مشهد اماکنی ویژه بانوان در بوستان­ها و فضاهای عمومی شهر وجد دارد، لیکن با عنایت به اینکه تقریباً نیمی از جمعیت شهروندان را بانوان تشکیل می­دهند و شرایط استفاده ایشان از امکانات شهری باتوجه به عقاید اسلامی و عرف اجتماعی، متفاوت است؛ توسعه و افزایش سرانه این امکانات و اماکن لازم به نظر می­رسد. در این راستا می­بایست از سرمایه­ گذاری بخش خصوصی بهره جست. همچنین از مشارکت شهروندان جهت توسعه اماکن محلی ویژه بانوان نیز تاکنون استفاده نشده است. حتی استفاده از فرهنگ وقف در این خصوص نیز جای کار بسیار دارد.
  2. توسعه سينماهاي روباز در اماکن عمومي که این موضوع علاوه بر افزایش نشاط، در شرایط همه ­گیری بیماری کرونا بسیار منشأ اثر خواهد بود. همچنین می­تواند منشأ تولید اشتغال و درآمد برای جامعه و البته شهرداری باشد.
  3. توسعه ورش­های محلی خراسان و اماکنی جهت این موضوع با رویکرد ملی و منطقه ­ای نیز از دیگر موارد مدنظر می­ باشد که تاکنون توجه جدی به این موضوع نشده و به نظر می­رسد استقبال عمومی نیز در این زمینه بسیار باشد. در این راستا شهرداری می­بایست با مشارکت مردمی و تشکل­ های ورزشی و اجتماعی در این زمینه گام بردارد.
  • توجه ویژه به ایثارگران معزز، جانبازان غیور و البته معلولان محترم جسمی و حرکتی

با توجه به منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی و اینکه ایثارگران سازندگان حقیقی انقلاب اسلامی ایران هستند و حافظان جان‌برکف آن نیز بوده و خواهندبود، لذا شورای شهر بعنوان یک نهاد اجتماعی وظیفه دارد مشارکت آنها را در امور مدیریت شهر بالاتر ببرد. به نظیر این حقیر توانایی ایثارگران اثبات شده است، بنابراین نباید از آن براحتی گذشت. در این راستا دو موضوع عمده مدنظر بنده است که در صورت را‌هیابی به شورای شهر پیگیرانه و مجدانه به دنبال تحقق آن خواهم بود:

1- نشر هفته‌نامه‌ای با عنوان شهیدان‌ِشهر از طریق مرکز پژوهش‌های شورا، که در آن هر هفته به زندگی یک یا چند شهید بزرگوار مشهدی پرداخته خواهدشد. نکات مثبت و آموزنده زندگی وی و درس‌هایی از آن بیان گردیده و فرازهایی از وصیت‌نامه شهدا ذکر خواهد شد. همچنین می‌توان از این نشریه برای ترویج فرهنگ ایثار و فرهنگ مشارکت استفاده کرد و خیلی از مطالب دیگر در راستای فرهنگ صحیح شهرنشینی از دیدگاه اسلام را در آن گنجاند.

2- پیگیری در جهت شکل­گیری و ایجاد اداره‌ کل ایثارگران در شهرداری مشهد؛ که البته در دوره چهارم شورا، با تشکیل کمیسیون ویژه ایثارگران، مصوبه­ای دراین خصوص در صحن علنی شورا تصویب گردید و به شهرداری نیز ابلاغ شد؛ لیکن باتوجه به عدم پیگیری اجرا نگردید. وظایف این اداره در دودسته کلی طبقه‌بندی خواهدشد، شامل الف) ارائه خدمات به ارباب رجوع‌های ایثارگر و ب) کارمندان ایثارگر شهرداری. البته برنامه‌ها در این رابطه نسبتاً روشن‌است که ذکر آن از حوصله متن حاضر خارج خواهدبود، لذا به ذکر همین نکته اکتفا می‌شود که این اداره ­کل با گماردن نماینده‌ای در مراکز مراجعه ارباب‌رجوع (مانندمناطق) بعنوان تسهیل‌گر امور ایثارگران عمل‌ خواهدکرد.

مطابق تأکید رهبر فرزانه انقلاب برای جانبازان معزز و معلولین جسمی و حرکتی نیز (از دید محرومیت جسمی این عزیزان) باید برنامه‌هایی به اجرا گذاشته شود، از جمله:

1-  ایجاد شبکه حمل و نقل معلولین و ناتوانان جسمی در محورهای پر تردد، مخصوصاً در منطقه ثامن به جهت رفاه زائرین شریف  امام هشتم (ع) و خریداری امکانات رفاهی لازم ویژه برای این شبکه.

2-  تصویب قانون محوطه‌سازی در شورای شهر و ابلاغ آن به شهرداری برای مناسب‌سازی معابر شهری بطوریکه تردد برای جانبازان و معلولین بر روی ویلچر به سادگی امکان‌پذیر باشد. در این طرح سازندگان منازل مسکونی موظف خواهند بود پیاده‌ راه جلوی ملک شخصی خود را هم تراز پیاده‌راه همسایگان دیوار به دیوار خود بسازند، ضمن اینکه تراز وسط خیابان نیز باید مدنظر سازنده باشد.

3- در نهایت سپردن تصمیم‌گیری برای جانبازان و معلولین به خود آنها بطوریکه از نمایندگان آنها برای شرکت در جلسات مرتبط علنی و کمیسیون‌ها دعوت بعمل آید تا با ایراد نظرات خود، شورا را در جهت تصمیم‌گیری صحیح و مورد رضایت‌شان یاری رسانند. در این خصوص به حمدا… در سالیان گذشته شورای هماهنگی تشکل­ های ایثارگران در مشهد شکل گرفته که ظرفیت بالقوه­ای برای همکاری در این حوزه وجود دارد.

4- اجرای طرح پای­طوق ایثار (پاتوق ایثار) با همکاری تشکل­های ایثارگری سطح شهر از دیگر برنامه­ ها و اموراتی خواهد بود که از طریق کمیسیون ویژه ایثارگران پیگیری خواهد شد.

  • افزایش تسهیلات حمایت از ایثارگران

الحمدالله در سالیان قبل مصوباتی در شورا جهت ارائه تسهیلات مختلف به ایثارگران معزز شهرمشهد انجام شده است. لیکن باتوجه به عدم کارشناسی دقیق موضوع، بعضاً شاهد عدم استفاده ویا عدم رضایت­مندی در این رابطه هستیم. لذا در این طرح مرکز پژوهش­های شورا مکلف خواهد بود با همکاری کمیسیون ویژه ایثارگران و بدنه کارشناسی شهرداری و نیز استفاده از نظرات کارشناسی بدنه اجتماعی ایثارگران و توان تشکل ­های ایثارگران، با بررسی مجدد نیازهای این قشر عزیز جامعه، پیشنهادات اصلاحی در خصوص مصوبات گذشته ویا وضع قوانینی جدید را به شورا پیشنهاد نماید و با تصویب در صحن علنی شورا به اجرا گذاشته شود.

یکی دیگر از موضوعات مدنظر استفاده ویژه و خاص ایثارگران از امکانات تفریحی، سرگرمی و ورزشی در اختیار شهرداری است. در این راستا با استفاده از توان تشکل­های ایثارگری سطح شهر این امکانات در اختیار این اعزه قرار خواهد گرفت.

  • دیدار عمومی ویژه ایثارگران در محل تشکل­ها:

یکی دیگر از برنامه­ های قطعی بنده برگزاری ملاقات­های عمومی با ایثارگران معزز در محل شورای هماهنگی تشکل­های ایثارگری بصورت هفتگی خواهد بود.

پیوستن به ما